Zalecenia dla osób ze skłonnością do zgagi

Pierwszym i często najważniejszym krokiem w przypadku występowania zgagi powinna być zmiana stylu życia. Jest to jednocześnie najtrudniejsze zadanie, z którym wiele osób nie ma ochoty się mierzyć. Z drugiej strony, walka ze zgagą może nas zmotywować do wprowadzenia zmian, na których skorzysta nie tylko nasz przełyk, ale i cały organizm.


Jakie są cele (i dodatkowe korzyści)?

  • Uzyskanie optymalnej masy ciała – wpływa na zmniejszenie ciśnienia w jamie brzusznej – zmniejsza więc refluks, ale i odciąża stawy, chroni przed cukrzycą, nadciśnieniem, dną moczanową... (lub przynajmniej poprawia sprawowanie kontroli nad tymi chorobami).
  • Ograniczenie używek – zmniejszenie ilości wypijanej kawy i herbaty przekłada się na obniżenie poziomu katecholamin (substancji związanych ze stresem), ograniczenie „wypłukiwania” cennych minerałów i zachowanie bielszego uśmiechu. Rzucenie palenia znacząco zmniesza zapadalność na raka płuc i choroby układu oddechowego, a także korzystnie wpływa na stan skóry i zębów.
  • Zmiana nawyków związanych z posiłkami – regularne, częstsze posiłki i mniejsze porcje pomogą nam uchronić się przed rozwojem cukrzycy. Unikanie pośpiechu podczas jedzenia ułatwi procesy trawienne. Zachowanie odstępu minimum trzech godzin od ostatniego posiłku do pójścia spać korzystnie wpłynie na jakość snu i zmniejszy odkładanie tłuszczu.Zalecenia

A oto garść zaleceń dla osób walczących ze zgagą:
  • Dąż do zmniejszenia masy ciała w racjonalny sposób. Podejmowanie „diet cud” i kierowanie się zaleceniami z niepewnych źródeł może okazać się niebezpieczne dla zdrowia. Najlepsze rezultaty osiąga się przez indywidualną konsultację z dietetykiem. W przypadku, gdy leczysz się z powodu chorób przewlekłych, decyzja o rozpoczęciu odchudzania powinna być skonsultowana z lekarzem.
  • Jedz regularnie, w spokojnej atmosferze, nie przejadaj się. Szybkie jedzenie sprzyja połykaniu dużych ilości powietrza, co powoduje przepełnienie żołądka.
  • Unikaj pokarmów nasilających zgagę. Nie ma konieczności całkowitej rezygnacji z ulubionych potraw, ale czasem warto nieco je zmodyfikować, tak żeby czas po posiłku był dla nas równie przyjemny jak jego spożywanie.
  • Unikaj intensywnej aktywności fizycznej przez ok. 2 godziny po jedzeniu. Wysiłek fizyczny ma korzystny wpływ m.in. z uwagi na udział w zrzucaniu nadwagi, ale należy go zaplanować tak, żeby nie wywoływał zgagi. Niektóre z ćwiczeń, jak stanie na głowie, brzuszki, przewroty i skoki, mogą działać szczególnie niekorzystnie.
  • Po posiłku odczekaj minimum trzy godziny przed pójściem spać. Zrezygnuj też z jedzenia wieczorem ciężkostrawnych, zalegających w żołądku dań.
  • Unieś wezgłowie łóżka. Podniesienie samej głowy nie wystarcza, uniesiony pod kątem powinien być tułów, ale w taki sposób, żeby nie wywierać ucisku na brzuch. W sklepie rehabilitacyjnym można zaopatrzyć się w specjalny klin z pianki.
  • Zrezygnuj z odzieży uciskającej brzuch. Wybieraj spodnie, spódnice i rajstopy z niższym stanem. Po posiłku warto poluzować pasek.
  • Rzuć palenie. Produkty zastępcze zawierające nikotynę (np. e-papieros) również działają niekorzystnie poprzez zwiększanie wydzielania kwasu solnego w żołądku i rozluźnianie mięśniówki przełyku. W przypadku problemów z rzuceniem nałogu pomóc może lekarz, przepisując preparaty farmakologiczne bez nikotyny.
 
Jeśli pomimo stosowania się do powyższych zaleceń zgaga nadal nam dokucza, należy udać się do lekarza rodzinnego. Po zebraniu wywiadu zadecyduje on, czy zachodzi potrzeba włączenia leczenia, wykonania badań lub skierowania do specjalisty.
 
Lek. Magdalena Bochniak