ARTYKUŁY

O zgadze i niestrawności

Zalecenia dla osób ze skłonnością do zgagi

Pierwszym i często najważniejszym krokiem w przypadku występowania zgagi powinna być zmiana stylu życia. Jest to jednocześnie najtrudniejsze zadanie, z którym wiele osób nie ma ochoty się mierzyć. Z drugiej strony, walka ze zgagą może nas zmotywować do wprowadzenia zmian, na których skorzysta nie tylko nasz przełyk, ale i cały organizm.

Jakie są cele (i dodatkowe korzyści)?

  • Uzyskanie optymalnej masy ciała – wpływa na zmniejszenie ciśnienia w jamie brzusznej – zmniejsza więc refluks, ale i odciąża stawy, chroni przed cukrzycą, nadciśnieniem, dną moczanową... (lub przynajmniej poprawia sprawowanie kontroli nad tymi chorobami).
  • Ograniczenie używek – zmniejszenie ilości wypijanej kawy i herbaty przekłada się na obniżenie poziomu katecholamin (substancji związanych ze stresem), ograniczenie „wypłukiwania” cennych minerałów i zachowanie bielszego uśmiechu. Rzucenie palenia znacząco zmniesza zapadalność na raka płuc i choroby układu oddechowego, a także korzystnie wpływa na stan skóry i zębów.
  • Zmiana nawyków związanych z posiłkami – regularne, częstsze posiłki i mniejsze porcje pomogą nam uchronić się przed rozwojem cukrzycy. Unikanie pośpiechu podczas jedzenia ułatwi procesy trawienne. Zachowanie odstępu minimum trzech godzin od ostatniego posiłku do pójścia spać korzystnie wpłynie na jakość snu i zmniejszy odkładanie tłuszczu.

Nawyki żywieniowe

A oto garść zaleceń dla osób walczących ze zgagą:

  • Dąż do zmniejszenia masy ciała w racjonalny sposób. Podejmowanie „diet cud” i kierowanie się zaleceniami z niepewnych źródeł może okazać się niebezpieczne dla zdrowia. Najlepsze rezultaty osiąga się przez indywidualną konsultację z dietetykiem. W przypadku, gdy leczysz się z powodu chorób przewlekłych, decyzja o rozpoczęciu odchudzania powinna być skonsultowana z lekarzem.
  • Jedz regularnie, w spokojnej atmosferze, nie przejadaj się. Szybkie jedzenie sprzyja połykaniu dużych ilości powietrza, co powoduje przepełnienie żołądka.
  • Unikaj pokarmów nasilających zgagę. Nie ma konieczności całkowitej rezygnacji z ulubionych potraw, ale czasem warto nieco je zmodyfikować, tak żeby czas po posiłku był dla nas równie przyjemny jak jego spożywanie.
  • Unikaj intensywnej aktywności fizycznej przez ok. 2 godziny po jedzeniu. Wysiłek fizyczny ma korzystny wpływ m.in. z uwagi na udział w zrzucaniu nadwagi, ale należy go zaplanować tak, żeby nie wywoływał zgagi. Niektóre z ćwiczeń, jak stanie na głowie, brzuszki, przewroty i skoki, mogą działać szczególnie niekorzystnie.
  • Po posiłku odczekaj minimum trzy godziny przed pójściem spać. Zrezygnuj też z jedzenia wieczorem ciężkostrawnych, zalegających w żołądku dań.
  • Unieś wezgłowie łóżka. Podniesienie samej głowy nie wystarcza, uniesiony pod kątem powinien być tułów, ale w taki sposób, żeby nie wywierać ucisku na brzuch. W sklepie rehabilitacyjnym można zaopatrzyć się w specjalny klin z pianki.
  • Zrezygnuj z odzieży uciskającej brzuch. Wybieraj spodnie, spódnice i rajstopy z niższym stanem. Po posiłku warto poluzować pasek.
  • Rzuć palenie. Produkty zastępcze zawierające nikotynę (np. e-papieros) również działają niekorzystnie poprzez zwiększanie wydzielania kwasu solnego w żołądku i rozluźnianie mięśniówki przełyku. W przypadku problemów z rzuceniem nałogu pomóc może lekarz, przepisując preparaty farmakologiczne bez nikotyny.

Jeśli pomimo stosowania się do powyższych zaleceń zgaga nadal nam dokucza, należy udać się do lekarza rodzinnego. Po zebraniu wywiadu zadecyduje on, czy zachodzi potrzeba włączenia leczenia, wykonania badań lub skierowania do specjalisty.

Autor tekstu: Lek. Magdalena Bochniak

Konsultacja medyczna: Lek. med. spec. gastroenterologii Lesław Syczewski

Miliony Polaków polecają*
Nr 1 na zgagę**
Dowiedz się więcej
ARTYKUŁY

O zgadze i niestrawności

Co robić, by skutecznie pozbyć się choroby?

Nieprzyjemne uczucie pieczenia w przełyku przeszkadza w codziennym życiu i normalnym funkcjonowaniu. Zgagę można łagodzić zarówno środkami farmakologicznymi jak i domowymi sposobami.

czytaj więcej
Przykładowa dieta na zgagę

Poznaj przykładową dietę na zgagę. 

czytaj więcej
Leczenie niestrawności

Niestrawność, jedna z najczęstszych dolegliwości układu pokarmowego. Niestrawność (dyspepsja) jest bardzo częstą dolegliwością. Chociaż nie ma jednoznacznych danych statystycznych,  uznaje się, że jej objawy - w zależności od populacji - mogą okresowo występować nawet u co trzeciego/czwartego człowieka na świecie.

czytaj więcej
Które potrawy najczęściej wywołują zgagę?

Wiele osób trafiających z powodu zgagi do lekarza dostaje zalecenia dietetyczne. Przeglądając „czarną listę” produktów spożywczych, można dojść do wniosku, że wszystko, co dobre jest zakazane. Nie jest jednak tak źle.

czytaj więcej
*Ranigast max kiedykolwiek stosowało 3,2 miliony Polaków w wieku 15+. Dane w oparciu o badania OTC Track , realizowane przez Kantar TNS, 12/2017.
**Pharmascope Poland 2018/02; CHC Class 03G - ACID CONTROL AND HEARTBURN PRODUCTS; Sales Units YTD/02/2018 © 2018 IQVIA and its affiliates. All rights reserved.